RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SOSIAL ALAM SEKITAR PENDIDIKAN KHAS

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN SOSIAL ALAM SEKITAR PENDIDIKAN KHAS



Kelas                          :           4 WAJA
Mata pelajaran         :           Pendidikan Khas (Sosial Alam Sekitar)
Tarikh                         :           9  Mei 2011
Hari                             :           Isnin
Masa                          :           8.40 – 9.40 pagi  (60 minit)
Bil. Murid                   :           6 Orang
Tema                          :           Benda-benda hidup
Tajuk                          :           Haiwan
Fokus                         :           Membaca
Hasil pembelajaran  :
            Pada akhir pembelajaran, murid dapat :-
1.         Menamakan haiwan yang terdapat di dalam kad gambar.
2.        Meniru bunyi haiwan yang disebut oleh guru.
3.        Mengeja sekurang-kurang 2 daripada 5 haiwan yang dipelajari.
4.        Menampalkan kertas warna pada gambar haiwan.
Pengetahuan Sedia Ada :
1.    Murid pernah melihat dan didedahkan dengan haiwan-haiwan yang dinyatakan oleh guru di persekitaran mereka.
2.    Murid pernah mendengar bunyi haiwan.
3.    Murid pernah dibawa melawat ke Zoo Negara

Penyerapan mata pelajaran         :
  • Pendidikan seni
  • Bahasa Melayu
  • Muzik

Pengabungjalinan kemahiran : mengeja, koordinasi dan mengecam.
Penyerapan nilai     :           Yakin pada diri sendiri, berani, bersungguh-sungguh ikuti 
P&P,  bekerjasama, berdisiplin, gembira.
KBKK                         :           Mengecam dan memadankan.
BBM / Resos             :           Kad gambar, kad perkataan , kertas warna, gam, lembaran 
kerja, komputer riba.
Terapi                         :           Muzik, Pertuturan dan motor halus.




LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

LANGKAH
ISI KANDUNGAN
AKTIVITI P&P
CATATAN
Set Induksi
(± 5minit)
Nyanyian
Tajuk :
“Nama-nama Binatang
Cock ayam jantan,
Kok..kok...
Hen ayam betina,
Tok.....tok.....
Dog untuk anjing,
Kung....kung...
Cat untuk kucing,
Meow...meow....
Fish untuk ikan,
Blurp....blurp...
Bird untuk burung,
Cip.......cip....
Sama-samalah – 2X
Kita puji tuhan,
Tuhan Maha Hebat – 2X
1.Guru menampalkan lirik lagu di papan tulis.

2.Murid diperdengarkan lagu dengan menggunakan laptop.

3.Murid diminta menyanyi dengan iringan muzik.

4.Guru bersoal jawab mengenai haiwan-haiwan yang terdapat di dalam lagu tersebut.
- Apakah binatang yang terdapat di dalam video tersebut?
Teknik :
Ø  Nyanyian

Terapi :
Ø  Muzik

BBM :
Ø  Carta lagu,
Ø   klip video.

Nilai :
Ø  Gembira
Ø  Yakin pada diri sendiri
Langkah 1
(±10 Minit )
Kad gambar Haiwan.
Lembu


Ayam
    


Katak

Kucing









Ikan
             
1.Bersoal-jawab  tentang haiwan kesukaan mereka.

2.Guru mempamerkan kad gambar haiwan dan bersoal jawab mengenai haiwan tersebut.

2. Murid diminta meneka nama haiwan berdasarkan gambar yang terdapat pada kad gambar  secara satu persatu.



Teknik :  soal jawab, penyebutan

Terapi : Pertuturan

Nilai :
 9  Berani mencuba.
 9  Bersungguh-sungguh   mengikuti sesi P&P.

BBM :
    1.    Kad gambar
Langkah 2
(± 10 minit)
Meniru pergerakan dan bunyi haiwan.
Lembu - moo..moo






Ayam - kok..kok

Katak - kuang..kuang














Kucing - meow..meow




Ikan - blurp..blurp
1.Guru menayangkan klip video mengenai haiwan (lembu, ayam, arnab dan katak)

2.Guru menerangkan cara haiwan-haiwan tersebut bergerak .

3.Murid diminta menggayakan pergerakan haiwan tersebut.

4.Murid diperdengarkan dengan rakaman bunyi haiwan daripada laptop.

5.Murid diminta meniru bunyi haiwan tersebut.

6.Murid diminta memilih sekeping kad gambar yang diterbalikkan.

7.Murid perlu menamakan haiwan tersebut, kemudian melakonkan pergerakan dan bunyi haiwan tersebut.

8.Guru memberikan ganjaran kepada murid yang dapat melakukan aktiviti.

Teknik :
Pergerakan danpertuturan.

Nilai :
 9  Bekerjasama
 9  Berani mencuba
 9  Mengikuti pelajaran dengan bersungguh-sungguh.

BBM :
 9  Kad gambar
 9  Laptop (pergerakan dan bunyi haiwan)

Terapi :
9  Pertuturan


Langkah 3
(± 10 Minit )

Mengeja perkataan
Ø  Lembu
Ø  Ayam
Ø  Katak
Ø  Kucing
Ø  ikan



1.Guru mempamerkan kad perkataan yang berwarna kepada murid-murid.

2.Murid dibimbing untuk mengeja perkataan yang dipamerkan.

3.Murid mengeja perkataan secara :
Ø  kelas
Ø  individu

4.Murid diminta membunyikan bunyi haiwan yang telah dieja.
Teknik :
Ø  Mengeja perkataan

Terapi :
Ø  pertuturan

Nilai :
Ø  Sentiasa
menumpukan perhatian pembelajaran
Ø  berdisiplin

BBM :
Ø  kad perkataan
Langkah 4
(± 10 Minit )
Menampal kertas warna pada gambar.


1.    Murid diberikan lembaran kerja yang mengandungi gambar haiwan.

2.    Murid diminta menampalkan kertas warna yang telah siap digunting pada gambar.

3.    Hasil kerja yang telah disiap dipemerkan dihadapan kelas.

4.    Murid diminta menamakan haiwan tersebut dan membunyikan bunyi haiwan tersebut.

Teknik :
Ø  menampal
Terapi :
      ·         motor halus
      ·         koordinasi mata

Nilai :
Ø  Tekun
Ø  Menumpukan   perhatian pada kerja yang diberikan.

BBM :
     1.    lembaran kerja
     2.    kertas warna
     3.    Gam



Langkah 5
(± 10 Minit )
Lembaran kerja.
Memadankan gambar dengan perkataan.

Ayam

Kucing

Katak

Ikan

Lembu


1.    Murid diberikan lembaran kerja.

2.    Guru menerangkan tugasan yang perlu dibuat.

3.    Murid diminta   menggunakan pensel warna semasa membuat tugasan.

4.    Murid yang dapat menjawab semua betul akan diberi ganjaran (gula-gula)
Teknik :
menampal

Terapi :
 9  Motor halus
 9  Koordinasi mata dan   tangan.

BBM :
 9  Lembaran kerja
 9  Gula-gula

Nilai :
 Ø  Berhati-hati
 Ø  Menumpukan perhatian kepada kerja yang dilakukan.
Penutup
(±5 Minit )
Nyanyian
Tajuk :
“Nama-nama Binatang”
Cock ayam jantan,
Kok..kok...
Hen ayam betina,
Tok.....tok.....
Dog untuk anjing,
Kung....kung...
Cat untuk kucing,
Meow...meow....
Fish untuk ikan,
Blurp....blurp...
Bird untuk burung,
Cip.......cip....
Sama-samalah – 2X
Kita puji tuhan,
Tuhan Maha Hebat – 2X
1.Murid-murid ditayangkan dengan video nyanyian berkenaan dengan haiwan .

2.Murid diminta menyanyi bersama iringan video.

3.Murid diminta diminta untuk menyebut semula apakah haiwan yang terdapat di dalam video  tersebut.



Teknik : lihat & ingat, 
Terapi :
     · Pertuturan
     · penglihatan

Nilai:
yakin ketika melakukan sesuatu

Resos:
     1.    Komputer riba

Ulasan guru : ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

No comments:

Post a Comment